Ga naar de inhoud
sander

Hoe leerde je Wervel kennen?

Enkele jaren geleden deed ik in het kader van mijn masterproef onderzoek naar de hennepsector in België. Tijdens mijn onderzoek ontdekte ik de ‘Kan het ‘s met cannabis?’-campagne en zo leerde ik Wervel kennen. Ik ging langs op hun kantoor om kennis te maken en bood  aan om als vrijwilliger mee te helpen met de campagne.

Wat motiveert je precies om je voor Wervel in te zetten?

Landbouw is heel belangrijk voor onze samenleving en verdient daarom meer aandacht. Het huidige landbouwsysteem kampt met verschillende problemen en is niet bepaald duurzaam. Wervel ondersteunt de nodige transitie naar een rechtvaardige en duurzame landbouw. Daar wil ik met plezier aan meewerken. Ik heb mij binnen Wervel voornamelijk gericht op de hennepcampagne, omdat ik daar zelf het meeste kennis over heb en omdat ik ervan overtuigd ben dat de ontwikkeling van de hennepsector op lange termijn aanzienlijke voordelen kan opleveren op ecologisch, economisch, politiek en sociaal vlak.

Hoe belangrijk is Wervel voor jou als consument?

Als consument probeer ik steeds verantwoorde keuzes te maken, maar daarvoor moet ik over goede en correcte informatie beschikken. Niet altijd evident! Wervel vertelt een verhaal dat je ergens anders niet gauw zal horen. Het denken op lange termijn, over de landgrenzen heen. Wervel wil daarbij oprecht het beste voor boer, milieu en consument. Als onafhankelijke organisatie laat ze zich niet beïnvloeden door politieke of economische belangen en dat vind ik heel belangrijk.

Hoe blik je terug en vooruit op je engagement bij onze beweging?

Mijn ervaring bij Wervel is al heel positief geweest. Zowel de werknemers als de vrijwilligers zijn sympathiek, ze zijn gepassioneerd met hun werk bezig en mijn hulp wordt duidelijk geapprecieerd. Ik heb in het kader van de hennepcampagne nog hennepspeculaas en hennepburgers gebakken en laten proeven op verschillende evenementen. Ik vind het leuk om op zo’n manier de boodschap te verspreiden en alle positieve reacties die je dan krijgt, werken heel motiverend.

Hoe mijn engagement in de toekomst verder zal evolueren weet ik nog niet. De hennepcampagne is enige tijd geleden beëindigd, maar dat betekent niet dat we hier absoluut niets meer rond kunnen of zullen doen. Bovendien heeft Wervel voldoende andere thema’s die mij interesseren. Voorlopig beperkt mijn engagement zich tot het mee in leven houden van de facebookpagina van de ‘Kan het ‘s met cannabis?’-campagne. Daarnaast kan ik me in mijn job volop inzetten voor het promoten van hennep. Zo werk ik voor Hemp-Food, een Belgisch merk van voedingsproducten op basis van hennep, met als basisproducten ontpelde zaden en hennepolie die we zelf verwerken. We maken ook hennepburgers en in samenwerking met De Hobbit hebben we de ‘hempfu’ ontwikkeld, een tofu gemaakt van hennepzaden in plaats van sojabonen. Ook bij Jong Groen en Act4Change, waar ik actief ben, wordt rond thema’s als voeding en landbouw gewerkt en ik probeer daar af en toe mijn steentje bij te dragen.