De Soya Connectie
 
You need to upgrade your Flash Player This is replaced by the Flash content. Place your alternate content here and users without the Flash plugin or with Javascript turned off will see this. Content here allows you to leave out noscript tags. Include a link to bypass the detection if you wish.

Belgische jongere

De voetafdruk van je maaltijd geeft weer hoeveel oppervlakte er nodig is om in alle ingrediënten te kunnen voorzien. De voedselvoetafdruk van de gemiddelde Belg bedraagt zo’n 1,40 ha op jaarbasis of 38 m2 per dag. Naargelang de keuze van je maaltijd betekent die een lichtere of zwaardere belasting voor het milieu.
Meer info over de voetafdruk van onze voeding

De energiewaarde van je maaltijd geeft weer hoeveel kilocalorieën de ingrediënten aanleveren. Voor jongens tussen 16 en 18 jaar is een dagelijkse hoeveelheid van 2820 kcal aanbevolen, voor meisjes is dat 2140 kcal. Deze cijfers zijn richtwaarden en hangen onder andere af van lengte, gewicht en lichaamsbeweging. Let wel, naast je hoofdmaaltijd krijg je nog heel wat kilocalorieën binnen van de andere maaltijden, drank en tussendoortjes.
Meer info over eten en bewegen

Eiwitten zijn essentiële voedingsstoffen want ze zorgen voor het onderhoud, maar ook voor het herstel, de groei en de weerstand van ons lichaam. Dagelijks consumeren we best zo’n 48 g eiwitten. Belangrijke eiwitbronnen zijn: vlees, vis, gevogelte, melk, melkproducten, eieren, peulvruchten, noten en graanproducten.
Meer info over essentiële voedingsstoffen

Soja is een belangrijke bron van eiwitten in vleesvervangers, zoals sojaburgers, tofu en tempeh. Maar we consumeren vooral onrechtstreeks soja! Soja wordt massaal gebruikt in het voer voor kippen, varkens, koeien en vissen. Hoe meer dierlijke eiwitten je eet (vlees, vis, zuivel, eieren), hoe meer soja je dus consumeert
Meer info over de sojafactor van onze voeding

Bron: De berekeningen van de voetafdruk zijn gemaakt door Ecolife vzw.